قطعات یدکی خودرو چگونه شناسایی می شوند؟
آشنایی با قطعات یدکی خودرو یا لوازم یدکی خودرو فقط مناسب تعمیرکاران یا فروشندگان لوازم یدکی نیست.
داشتن اطلاعاتی حتی اندک در مورد قطعات و لوازم یدکی خودرو حتی برای یک صاحب خودرو هم میتواند در شرایطی کمک کننده و یا حتی ضروری باشد .
هر قطعه در یک خودرو دارای یک شماره فنی یا پارت نامبر ( PA – Part Number ) منحصر به فرد میباشد که سفارش آن قطعه را بسیار آسان می کند.
امروزه کافیست شماره فنی قطعه مورد نظر خود را بدانید تا به راحتی بتوانید آن را از فروشنده قطعات یدکی خودرو تهیه کنید .
اما به هرحال هر قطعه دارای یک نام و مشخصات خاص خود نیز هست که علاقه مندان و فعالان در حوزه فروش لوازم یدکی و تعمیرات خودرو باید با آنها آشنایی داشته باشند .
در این مقاله به اختصار به معرفی قطعات یدکی خودرو می پردازیم:
وقتی که خودروتان دچار مشکل شده و به مکانیک مراجعه می کنید احتمالا مکانیک پس از بررسی و عیب یابی خودرو، به شما خواهد گفت قطعاتی از خودرویتان باید تعویض شوند.
ممکن است نامهایی چون آلترناتور، پلوس، میل سوپاپ و یا کالیپر به گوش شما بخورد. با ما همراه باشید تا اطلاعات خوبی کسب کنید
آلترناتور
در ادامه معرفی قطعات یدکی خودرو به معرفی آلترناتور می پردازیم.
آلترناتور وظیفه تامین انرژی الکتریکی برای شارژ کردن باتری خودرو را بر عهده دارد.
آلترناتور نیروی مورد نیاز خود را از طریق یک تسمه دریافت میکند که این تسمه نیروی خود را مستقیما از میل لنگ میگیرد.
از کار افتادن آلترناتور و خرابی آن سبب شارژ نشدن باتری و متعاقب آن خالی شدن شارژ باتری شود.
در صورت خالی شدن شارژ باتری یک چراغ هشدار قرمز رنگ به شکل باتری در پشت آمپر خودرو روشن خواهد شد.
خرابی آلترناتور در بیشتر مواقع قابل پیش بینی نیست و بصورت ناگهانی اتفاق میافتد.
خرابی دیگری که در آلترناتور میتواند اتفاق بیافتد، خراب شدن برینگها است.
اگر برینگها خراب شوند آلترناتور در هنگام کارکرد صدای بلند و آزار دهندهای تولید خواهد کرد.
پلوس
پلوس که نام اصلی آن Axle Shaft است وظیفهی انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ را دارد.
بیشترین مورد خرابی که در پلوس پیش میآید، پاره شدن گردگیرهای آن است.
گردگیر پلوس قطعهای است به شکل قیف که در انتهای پلوس قرار داشته از تماس عوامل آلاینده مانند گردو خاک و غیره با سر پلوسها جلوگیری میکند.
اگر گردگیر پلوس پاره شود آلودگیها میتوانند وارد سر پلوس شده و آنها را خراب کنند.
پیشنهاد می شود همیشه در هنگام سرویس خودرو گردگیرها را نیز چک شوند تا اگر پارگی داشته باشند تعویض شوند.
همچنین شنیده شدن صدای تق تق از چرخها در هنگام دور زدن نیز نشانهی خراب شدن سرپلوس ها است.
راه اینکه متوجه شوید سر پلوس کدام سمت خراب شده است این است که فرمان را تا آخر به یک سمت چرخانده و دور بزنید.
در هر سمتی که صدای تق تق به گوش رسید یعنی سر پلوس آن سمت خراب است و اگر در هر دو سمت، این صدا شنیده شد یعنی هر دو سر پلوس خراب هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر مشاغل ارومیه کلیک کنید ما در خدمت هم میهنان عزیزمان هستیم